تولید، تبادل و کاربرد دانش مبتنی بر شواهد از طریق مجموعه تعاملات میان تولید کنندگان دانش و تصمیم گیرندگان با لزوم رعایت اخلاق مفهوم کلی ترجمان دانش می باشد. این اقدامات در جهت بکارگیری روش های موثر و کارآمدتر در ارایه خدمات و فرآورده ها با هدف بهبود سلامت یا تقویت نظام خدمات سلامت انجام می شود. این اصطلاح اولین بار توسط موسسه تحقیق سلامت کانادا در سال ۲۰۰۰ ابداع شد. این موسسه به عنوان شناخته شده ترین مرجع، ترجمان دانش را چنین تعریف کرده " تبادل، تلفیق و کاربرد کاملا اخلاقی دانش، در نظام پیچیده تعاملات بین محققین و کاربران، برای تسریع در کسب منافع حاصل از تحقیق یعنی ارتقا سطح سلامت جامعه، خدمات و پیامدهای موثرتر سلامت و تقویت نظام مراقبت تعریف نمود
حجم زیاد اطلاعات تولید شده، عدم ارتباط موضوعی مطالب، عدم قابلیت انتقال مفاهیم و عدم آمادگی سیاستمداران برای به کارگیری دانش تولید شده سبب شد مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اقدام به طراحی و ایجاد پایگاه انتشار نتایج پژوهشهای سلامت کشور نماید. این پایگاه در واقع بستری برای مدیریت دانش و کاربردی کردن پژوهشهای سلامت کشور فراهم مینماید.
در این راستا، واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی قزوین، بر اساس ضوابط اعلام شده از سوی مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، موظف گردیده است اقدامات لازم جهت دریافت اطلاعات ، ویرایش و تنظیم ساختاری محتوای پژوهش های دانشگاهی در قالب سند ترجمان دانش و نیز تهیه پیام و اخبار قابل انتشار را در مبادی اطلاع رسانی رسمی و مجاز اعمال نماید. بی تردید هدف متعالی ترجمان دانش فراهم نمودن زمینه های لازم به منظور اجرای پروژه های تحقیقاتی آتی منطبق با نیاز جامعه و رسالت علمی دانشگاه می باشد.